فرکانس های تتا (Theta) و موسیقی فرکانس ها :: Hazhir

Hazhir

Hazhir

فرکانس های تتا (Theta) و موسیقی فرکانس ها

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۰۴ ب.ظ

فرکانس های تتا (Theta) یا ثتا در موسیقی فرکانس ها به بسامد هایی که نیروی "نوآوری" و "بینش" را بر می انگیزند شناخته می شوند. گستره ی امواج تتا بین 4 تا 8 هرتز است و بخودی خود زمانی پیدایش می شود که در خواب و رویا هستیم، ولی نه در فاز ژرف خواب یا رویا. این بسامد ها شاید هنگامی روی دهند که روبه سر خوردن در دامان خواب هستید، در گام سبُک اش، درست پیش از بیداری.

Theta Waves

بسامد های تتا همچنین در بیداری هم می توانند بر مغز ما کارایی داشته باشند، ولی در زمان آسودگی پر ژرفایی که ذهن آرام گرفته؛ هنگامی که برخی آن را به سامانه ی خودران هواپیما یا خودرو همانند می دانند. هرچند، چنانچه برای شما چنین وضعیتی در بیداری رخ دهد، آنگاه شاید کمی سست یا ناپایدرا شوید.

کارشناسان بر این باورند که بسامدهای Theta از این رو ارزشمند هستند که در پردازش داده های مغز و یادآوریِ یادبودها کاربرد دارند و با پژوهش های انجام شده ی بیشتر، آشکار شد که این فرکانس ها چگونه کار کرده و چگونه با الگوهای گوناگونِ یادگیری، در پیوند هستند؛ چنین یافته ای می تواند برای ما سودمند باشد چون بهترین راه برای یادگیری را به ما نشان می دهد.

با نگرش به برآیند پژوهشی در سال 2017 دیده شد که افت و خیزهای امواج تتا در مغز داوطلبانِ آزمایش، زمانی بیشتر می شود که آنها تلاش می کنند در جایی نا آشنا پویش و فعالیت داشته باشند، افزون بر این، پژوهشگران دریافتند که تکاپوی موج های تتا به هنگام پویشِ تندترِ شرکت کنندگان، گرایش به شتاب بیشتری دارد.

پژوهش دیگری در سال 2017 روشن ساخت که تکاپو های موج ثتا، انگار که با گونه ی ویژه ای از "یادگیری" در پیوند است. این گونه از یادگیری زمانی آشکار می شود که شما، کاری را بصورت خودآگاه انجام نمی دهید، مانند یادگرفتن دوچرخه سواری که فراگیری آن ضمنی و ناخودآگاه می باشد. این پژوهش نشان از آن داشت که تکاپوی فرکانس های مغزیِ آزمایش شده می تواند در پیدایشِ چگونگیِ آموزش به فراگیرنده برای فرا گرفتن گونه های ویژه ای از داده ها یا انجام دادن کار ویژه ای سودمند باشد.

در این زمینه پژوهشگران همچنان یادآور شدند که شاید بتوانند از یافته های تکاپوی موج های ثتا برای شناسایی بهم ریختگی هایی مانند بیماری آلزایمر هم بهره برداری کنند.

افزوده بر این ها، پژوهش های شناخته شده ای که پیشتر از آنها گفته شد (از پایگاه داده ی دانشورانه-پژوهشیِ PubMed Central بر پایه ی پایگاه داده ی نهاد ملی تندرستی آمریکا NIH) نشان می‌دهند که یافتن راه‌هایی برای توان بخشی تکاپوهای موج های آلفا و تتا در مغر می‌تواند به کاهش استرس در کسانی که از بهم ریختگیِ بیتابیِ فراگیر یا اختلال اضطراب فراگیر (GAD) رنج می‌برند، کمک کند.

با این همه، بررسی های فزون تری نیاز است تا برای ما بیشتر روشن شود که الگوهای فرکانسی چگونه می توانند در یادگیری و فرم دهی به یادبودها و دور کردن استرس ها یاریمان دهند. ولی آنچه تاکنون در باره ی بسامد های ثتا می دانیم که بسیار هم گرانبهاست، این است که آنها به ما کمک می کنند تا یاد بگیریم و نوآوری و آرامش داشته باشیم.

 

دریافت
عنوان: Kev Thompson - 5 Hz Theta _ Creativity & Intuition Vol. 2
 

دریافت
عنوان: Kev Thompson - 5 Hz Theta _ Creativity & Intuition

 

 

همیاری ♥ Donate
 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی