Hurrian Hymn No. 6 سرود هوری شماره 6 :: Hazhir

Hazhir

Hazhir

Hurrian Hymn No. 6 سرود هوری شماره 6

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۳:۲۲ ب.ظ

آهنگ ها یا سرودهای دورانِ باستان، می گذارند تا ما با آوای آنها در زمان، گشت و گذار کنیم؛ آنها رازهای ژرفی از موسیقی، جهان و خودمان را برای ما آشکار می سازند؛ از این رو آدمی پیوسته در چارچوب جستجوهای باستانی، در کنارِ دیگر یافته های دیرین، بدنبال چنین نشانه ها و یادگارهایی نیز هست. در همین راستا، سال 1955، در کاخِ باستانیِ اوغاریت در سوریه، باستان شناسان تخته گِلی پیدا کردند که در برگیرندۀ نگارشِ موزیکی از 3400 سال پیش بود، چیزی دیرینه تر از آنچه که در گذشته پیدا کرده بودند.

تخته گِلیِ خاکِ رُس، دربرگیرندۀ دبیرۀ میخی (خط میخی) به زبان هوری، زبان مردمانی آریایی ایرانی تبار که در سرزمینی از کوه های زاگرس تا بالای میان رودان و سوریه و آناتولی و بخشی از ارمنستان زندگی می کردند، وابسته به دوران برنز میباشد. این یافتۀ باستانی همچنان دربرگیرندۀ سامانه ای موزیکال است که برای ساختن ملودی بکار گرفته می شده و سرود آن ویژۀ الهۀ باغها، "نیکال" بود که با چنگی ۹ سیم نواخته می شد.

گسترۀ پادشاهی میتانی در 1400 پیش از زادروز

گسترۀ پادشاهیِ میتانی، از تبارِ مردمِ هوری در 1400 پیش از زادروز

از سازندۀ کار نشانی نبود‌ و پس از آن هم کیستیِ او پنهان ماند. سرودۀ (شعر) این آهنگ بگونه ایی گنگ نوشته شده تا جاییکه برای زبانشناسان ناشناس ماند، اما موزیک آن برابرِ یافته های باستانی به روشِ مردمان هوری در گام دیاتُنیک (دو-ر-می) در چارچوب آلبوم An Ancient Lyre که دربرگیرندۀ آهنگ های باستانی ست در سال 2009 دوباره نواخته و پخش شد.

نمای رویه آلبوم An Ancient Lyre از مایکل لوی

An Ancient Lyre نمای رویه آلبوم

 

 

لینک دانلود سرود هوری شماره 6 (Hurrian Hymn No. 6): 


دریافت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی